Övergripande kvalitetsplan.

Orientering.
Denna kvalitetsplan skall ses som komplement till vårt eget kvalitets program FR 2000 som är att jämföra med ISO 9000 // 14000. Certifiering kommer att ske under höst-vinter 2012-2013 av externa revisorer.

Bakgrund 

Detta dokument utgör en övergripande kvalitetsplan som är avsedd att tillämpas i den dagliga verksamheten med alla typer av uppdrag inom företagets verksamhet. Vardera uppdrag / projekt har således också en specifik kvalitetsplan som ligger till grund för det specifika objektet.

Att beakta och behandla innan uppdrag påbörjas.

ProjektInformation,

  • Typ av uppdrag
  • Beställare
  • Kontaktperson hos beställare
  • Uppdragets omfattning / läge / storlek / funktion
  • Vem och vilka är inblandade i uppdraget
  • Krav på kvalitetssäkring

Kontrakt.

Innan ett anbud lämnas skall följande uppgifter kontrolleras,

  • Vilka handlingar som ligger till grund för anbudet
  • Vilka tider som gäller för uppdraget
  • Ev. oklarheter som kan vara otydliga och kräver reservationer
  • Vilken typ av upphandling sker under, General , Total, Delad…

Innan ett uppdrag påbörjas,

  • Att kontrakt/beställning finns
  • Ev. reservationer / muntliga överenskommelser
  • Vilka krav som finns.

Dokumentation på följande sätt

  • Fråga/Svar på avvikelserapporter
  • Tilläggsofferter i största möjliga mån på ÄTA-arbeten
  • Annat sätt enligt överenskommet sätt för det enskilda projektet

Aktivitetsstyrning

För varje uppdrag skall följande fastställas,

  • Krav på teknisk utrustning
  • Krav på uppdragets bedrivande
  • Krav på kommunikation för olika aktörer inom uppdraget
  • Krav på kvalitetssäkring
  • Krav på möten med regelbundenhet
  • Krav på avvikelserapportering
  • Krav på särskilda insatser för kritiska arbetsmoment
  • Krav på särskilda ordningsregler och skyddsregler för uppdraget

Uppföljning

För varje uppdrag gäller

  • Ändringar mot kontraktshandlingar som görs under projektet skall dokumenteras på avvikelserapport eller fråga/svar
  • Justering / Rättelse skall omedelbart ske då fel påtalats eller upptäcks
  • Uppdragets arbetsledning ansvarar för att dokument inlämnas enligt kontrakt/beställning
  • Dokumentation skall förvaras i för projektet avsedd pärm och i enlighet till beställarens önskemål.

Kvalitetsmål

  • Övergripande kvalitetsmål skall vara att ge våra kunder den produkt som avtalats med de krav på kvalitet, utförande och leveranstider som gäller för projektet
  • Miljöhänsyn skall tas vid materialval och arbetsmetoder
  • Gällande lagar och förordningar skall uppfyllas såväl vid eget arbete som vid efterföljande led där vi har möjlighet att påverka och ev. styra dessa
  • Att genom goda erfarenheter ständigt förbättras

Kvalitetspolicy

Redovisas i särskilda dokument.

Miljö

  • Miljöansvarig ansvarar för att lagstadgade miljökrav efterlevs.
  • Miljöansvarig ansvarar för att beställarens och projektet miljökrav efterlevs.
  • För märkningspliktiga produkter skall varuinformationsblad (säkerhetsblad) lämnas till beställaren innan användning.
  • För att begränsa att miljöskadliga produkter används skall alltid granskning ske innan användning. Vid olämpliga produkter skall alltid alternativa lösningar undersökas.

Tidplan

  • För varje projekt som löper över längre tid skall tidplan upprättas.
  • Avstämning av tidplan skall göras regelbundet.
  • Erforderliga åtgärder skall i god tid tas då det vid avstämning konstateras att uppdrag ej följer tidplanen.

Organisation

Företagets Organisation,
VD - Per Johansson.
Kvalitet och Miljö - Per Johansson och Lennart Holm.
Skyddsombud - Björn Gustafsson.

Kollektivavtal

Företaget har kollektivavtal

© Plåtslagaren G.H. Johansson AB 
Stenhuggarvägen 9A, 132 38 Saltsjö-Boo
Tel 08-644 10 45
Epost info@platslagaren.se